Brightmaven wint met 'digitale rechercheur' Sjerlok award bij Den Bosch Data Week

Yoeri Nijs  | Deel:  
Artikel-plaatje

Beeld: Unsplash/Agence Olloweb.

Het bedrijf achter ‘de digitale rechercheur’ Sjerlok, Brightmaven, heeft dinsdag in Den Bosch de Responsible Data Entrepreneurship Award in de wacht gesleept. De prijs is bedoeld voor het bedrijf dat werkt met kunstmatige intelligentie en dat het verantwoordelijkst omgaat met de data van klanten.

'Digitale rechercheur'
Brightmaven werkt aan Sjerlok, wat het ‘de digitale rechercheur' noemt. Sjerlok helpt bij het vinden van gestolen goederen. Om dit voor elkaar te krijgen, combineert Sjerlok talloze eigenschappen. Bij een auto registreert de tool bijvoorbeeld kenmerken als het kenteken, de kleur en het merk. Zo ontstaat er als het ware een ‘dna-profiel’ van het product.

Op basis van het profiel speurt Sjerlok het internet af. De tool bekijkt sites als Marktplaats en Ebay in heel Europa. Als er goederen opduiken die voldoen aan de eigenschappen die Sjerlok eerder in kaart heeft gebracht, gaat er een seintje af. Desnoods kan de politie dan ingrijpen.


Zorgvuldig met persoonlijke gegevens
Brightmaven kreeg de prijs uitgereikt tijdens de Den Bosch Data Week. Tijdens deze week staat de Brabantse hoofdstad in het teken van data. Er zijn demonstraties en workshops over de impact van data op verschillende gebieden, zoals mobiliteit, duurzaamheid, gezondheid, veiligheid en agrifood. De Den Bosch Data Week is een initiatief van de gemeente Den Bosch, de provincie Noord-Brabant en 'data-universiteit' Jheronimus Academy of Data Science.

De jury van de Den Bosch Data Week prijst Brightmaven met name om het feit dat het bedrijf publieke databronnen gebruikt, zoals advertenties op Marktplaats. Daarnaast gebeurt de matching volledig automatisch, maar is er altijd een menselijke expert die de beste vondsten beoordeelt. “Zelfs als de kans zeer groot is dat het een match is, reizen eerst partners naar de locatie toe voordat de politie wordt ingeschakeld”, aldus de lovende jury.

Persoonlijke gegevens van de mensen over wie het onderzoeksbureau uit Venlo iets heeft te melden, bewaart het bedrijf maximaal veertig dagen. Daarna worden alle gegevens verwijderd. Het delen van data met andere partijen gebeurt alleen als er een contract is getekend. Dat document moet voldoen aan de Europese gegevensbescherming, ook wel de GDPR of de AVG genoemd.

'Waarde bewezen'
Brightmaven werkt al zo’n twee jaar aan Sjerlok. Het bedrijf is een spin-off van verzekeraar Delta Lloyd. Het idee is dat de kans van het terugvinden van gestolen goederen toeneemt door het zoeken te digitaliseren. Verder zou de kans op diefstal minder interessant zijn en zou de schade voor slachtoffers kunnen worden verlaagd.

Volgens de jury heeft Brighthaven in zijn korte bestaan zijn waarde al bewezen. “Het bedrijf heeft het voor elkaar gekregen om een groot aantal gestolen items terug te vinden.” Daarmee zijn miljoenen euro’s aan goederen teruggevonden, aldus de jury in haar rapport.

Meer genomineerden
Andere genomineerden voor de Responsible Data Entrepreneurship Award waren Soda uit Den Bosch en SurePay uit Utrecht. Soda levert data-experts uit voor sociale projecten. SurePay, een spin-off van de Rabobank, richt zich op het checken van banktransacties met de zogenoemde IBAN Name Check. Daarmee moet fraude worden teruggedrongen.




Wil je deelnemen aan dit gesprek? Log in of meld je aan.